Iklan Jap..

InstaGram

Thursday, April 16, 2015

Buat Popcorn di rumah a.k.a homemade popcorn la tu

Ate senang bebenor rupanya buat popcorn ni yer...tapi rasa dia macam popcorn biasa kat pasar malam..kat petronas..or kat panggung wayang yang biasa-biasa tu yer...tak dapat la nak gempak macam garrett ke apa ke...

Bahan-bahan dia sikit dan cara nak buat simple je pun...tiga bahan utama dia tu biasanya mesti ada punyalah kat rumah korang..just jagung tu je la kot yang mustahil sentiasa ada kan.

Ok ni bahan-bahan dia ye :

 * Jagung Kering
* Minyak Masak
* Gula
* Marjerin

Peralatan pulak ;
* Kuali
* Penutup kuali
* Sudip kayu


Hah???itu je ker...biar betul ni?
Iyerrr...tiada yang betul melainkan yang sebetul-betulnya lah ni...

Ok cara dia macam mana pulak???

1. Panaskan minyak..me guna dalam sesenduk jer..agak da panas masukkan jagung...me letak dalam segenggam setengah..ni korang kene agak la eh banyak mana yang sesuai dengan minyak korang panaskan tu.

2. Tutup kuali terus tau sebab dalam masa seminit macam tu akan berlaku la letupan-letupan kecil dalam kuali tu..macam bunyi mercun pun yer..kasi goyang sikit kuali tu tuk pastikan takde jagung yg tak meletup.

3. Agak dah reda perang kat dalam kuali tu bolehlah matikan api dan angkat jagung yang dah jadi bertih tu...

4. On kan api balik..pakai kuali yang sama je..masukkan gula..me letak dalam 3 sudu besar je..tak mau manis-manis sangat..tak elok..kacau sentiasa sampai jadi karamel..jangan sampai hangus tau..eh..ni masa buat karamel.ni make sure pakai sudip kayu je ek..jangan ngengada nak pakai yang cantik-cantik..canggih-canggih...abis cair mak tak tau yer...

5. Bila warna dia da cantik keperang-perangan tu cepat-cepat masukka  marjerin..me letak 2 sudu besar..
6. Masa dia tengah berbuih-buih tu boleh terus masukkan bertih tadi dan kasi gaul sampai ratalah......
Siapppppp....nomnomnom...simple gila kan???



Ni je bahan dia..senang tak senang


Ni masa tengah meletup-letup tu..macam jakun sekejap...eh ni me namakan dia 'popcorn pop pop' inspired dari sini lah..tapi mercun pop pop pun tak kuat bunyi macam gini.




Setelah perang tamat..inilah hasilnya...hebat kan..dari jagung kering keras kematu tetiba jadi segebu salju...eh...ade ke ayat macam ni...


Dari gula menjadi karamel...tengok sudip tu..biar buruk asal kuat...ehhhh



Sebelum hangit baik masuk marjerin cepat-cepat..tak payahlah nak tunggu warna karamel tu gelap sangat..karang terus kena repeat balik ..satu hal pulak...


Kasi gaul sampai sebati..gittewww


Over kau...popcorn cincai duk dalam bekas garrett gitu...



So untuk anggaran bahan macam me buat tu..dapatlah dalam dua bekas setengah tin garret ni...tapi setengah tu biar ke dalam kuali..sat gi terus nak masuk mulut dah tu



Anak dara merasmikan...popcorn pop pop yang masih panas..garing...yummmmmm



Dia sorang makan balance yang dalam kuali tadi tu..nasib mami awak buat tak berapa nak manis tau..




Oraittt...senang kan kan kan kannnn..pasni jimatlah belanja beli popcorn kalau gi pasar malam tu...mak-mak sila rajinkan diri buat sendiri ye..ala dalam sepuluh minit je pun mak..apelah sangat..sap sap soiii siappp....okeh..selamat mencubaaa....πŸ‘


* me : i/saya/aku/daku/cek ( kata ganti diri pasal tak tau nak bahasakan apa..lepas ni nak pakai 'me' jer senang..) Ok bye.

No comments:

Post a Comment

terima kasih daun keladi kalau sudi singgahlah lagi.... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

....